ljusatoner.blogg.se

Välkommen att följa vårt arbete med att skapa ett mysigt och trivsamt hem <3

Chokladkakor <3

Kategori: Mat & bakning

 
 
 
I och med besöket i Jämtland under sportlovet fick vi med oss lite godsaker från
Åres chokladfabrik <3 Igår så tog Ville och jag och bakade
lite gott av dem :)
 
 
 
 
 
Chokladkakor <3
 
12 st
2 äggvitor
2 3/4 dl florsocker
1 dl kakao
2 tsk vetemjöl
1/2 tsk vanijsocker
50 gram choklad
 
Sätt ugnen på 170 grader. Lägg bakplåtspapper på 2 plåtar.
Vispa äggvitorna i en stor bunke till vit skum.
Sikta i florsocker, kakao ooch mjöl.
Vispa hela tiden.
Tillsätt vanlijsocker och låt blandningen stå och tjockna i 20 min.
klicka ut 12 delar av smeten och placera ut din favoritchoklad ovanpå.
Grädda i ugnen i 12-15 min tills kakorna är fasta och lite spruckna i ytan.
Låt stå i 5 mi innan de läggs upp på galler fö ratt svalna.
 
Supergoda sega chokladkakor :)
 
 
 
 
 
En nyklippt och vattenkammad liten bagare <3
men vart är förklädet? Idag bakade Ville i jeans och
bar övererkropp :)
 
 
 
 
 
 
Tur man fick hjälp även om många av chokladdroppsen
hamnade i Villes mage :)
 
 
 
 
 
Det bästa med att baka är ju att få smaka av smeten
eller hur? Det slutar aldrig att smaka illa hur
gammal man än blir,  så är det för mig i alla fall <3
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Carina säger:

    Håller med smet är alltid god. Ska prova dom kakorna jag också.

    2013-03-20 | 06:13:47

Kommentera inlägget här: