ljusatoner.blogg.se

Välkommen att följa vårt arbete med att skapa ett mysigt och trivsamt hem <3

blandat ♡

Blandade fynd ♡

Det blev några loppisbesök under vår tripp till Jämtland. Jag gjorde några blandade fynd i glas, trä, metall och skinn :) Nu återstår att rengöra, måla, smörja, byta proppar och sedan hitta deras lämpliga platser i huset.  Har en tid varit på jakt efter en stor skänk för att förvara sänglinne och handukar i men någon sådan dök oturligt nog inte upp. Det får bli några besök till pmu så kanske jag har turen med mig och hittar det jag söket :)

det växer ♡

Kategori: Aktiviteter

Den första jordgubben är snart mogen ♡

Trots att vi inte har haft den bästa sommaren så växer det i alla fall i vårt lilla jordgubbsland.  Inbillar mig att cementringen som plantorna omges av fångar upp den lilla värme som finns och alstrar sedan den så att det blir bra för själva växtprocessen. Nu har vi täckt plantorna med drivduk så att inte skatorna ska hinna ta  gubbarna före oss :) Blev häromkvälen bjuden på en både vacker och supergod jordgubbsdrink, den ska vi försöka återskapa när väl våra gubbar är mogna!

Örterna som jag planterade tidigare i sommar växer så sakteliga.

hav och klippor ♡

Kategori: Aktiviteter

Den här vyn vill man få njuta mer av ♡

Äntligen fick vi sol och värme så det tillät en tvådagars vid havet. Inte var vattnet varm men 50 procent av familjen vågade sig på ett dopp :) Det blev helt klart roliga timmar med bollspel, bygga i sand och klättra på klippor. Mer av sådan tid innan semestern är slut och hösten står för dörren.

naturupplevelser ♡

Kategori: Aktiviteter

På väg mot mosters stuga ♡

När man går längs med vägen som löper mot moster Carina och Christers stuga får man en riktigt vacker naturupplevelse. Det gäller dessutom att vara uppmärksam för att upptäcka de olika små figurena som finns längs stigen. Fåglar och små troll fanns gömda på stock och sten. En riktigt spännande promenad för både stor och liten :) Väl framme blev det både varm och kallbad men jag stod dock över båda :)

gamla byggnader ♡

Gamla kyrkan i Ragunda ♡

Ett traditionellt besök som jag i regel gör varje år är att besöka våra gravar i Ragunda tillsammans med mina föräldrar och systrar. Så blev det även i år och visst är det något speciellt  med  kyrkor och gamla byggnader? Det är svårt att inte bli imponerad när man kliver över tröskeln på den gamla kyrkan och ser dess snidade inredning från början av 1400-talet. Vilket vackert hantverk! Att dessutom kyrkan byggdes vid Ragundasjöns strand är svårt att förstå när det nu endast finns en stenmur kvar och en djup dal ner mot Indalsälven. Tänk vad spännande att fått stå här och bevittna vattnets krafter den dagen för länge sedan när Magnus Huss grävde och tömde Ragundasjön på vatten och skapade döda fallet :)

längs gamla gator ♡

Det gamla vackra rådhuset ♡

Under en av dagarna fick det bli en liten tur in till Östersund och hälsa på kusinerna. Det  har verkligen förändras en hel del här sedan sist och nya hus har tagit form där det tidigare var öppen mark. Det kändes dock tryggt att den gamla gågatan var sig lik trots att storsjöodjuret hade entrat gatan iklädd olika färger och mönstrutryck!

stugliv 2015 ♡

Kategori: Aktiviteter

En vacker vy att vakna till ♡

Under vårt besök i Jämtland tillbringade vi  några dagar i farmor och farfars stuga. Ett vackert och fridfullt ställe beläget vid Vågdalens strand. Här fick barnen fiska och prova på ett lite annorlunda liv mot det vi är van hemma med olika bekvämligheter.  Synd att vädret inte ville visa sig från sin bästa sida men några solglimtar fick vi och då var det fiske som önskades av de aktiviteter som kunde erbjudas :)

snurrigt ♡

Kategori: Aktiviteter

En dag med mycket snurr ♡

Igår tillbringade vi i stort sett hela dagen med att åka karuseller! Bara 10 minuters promenad från hotellet låg nöjesfältet Wasalandia där det fanns en massa åkatraktioner men kanske främst för de lite mindre barnen. För Saga och Ville passade de perfekt. Vädret var växlande, ibland  sol och ibland kom en liten regnskur så det var inte så många besökande vilket gjorde att det var inga köer. Barnen kunde gå ut och gå in på nytt om de ville åka en karusell på nytt! Jag klarar numera inte av att åka det som snurrar men radiobilarna körde vi tillsammans många gånger och de blir man som tur är inte yr och illamående av :) Vid åtta gick färjan hem och halv tolv var vi äntligen åter i Umeå.

Idag har vi förberett och packat då vi i morgon åker mot Jämtland och släkten. Det ska bli roligt att få tillbringa tid med dem under några dagar. Önskar nu bara att vi kan få sol och värme med på resan.

over sea ♡

Förväntansfulla badgäster ♡

Idag tog vi färjan över till Vasa för en liten minisemester. Att åka färja var något nytt för Ville och Saga så det i sig var ett litet äventyr. Vi avgick från Holmsund vid 9.00 och var framme 13.30 finsk tid.

Vi fick många timmar på Tropiklandia som var en riktigt fin vattenpark. Vattnet var varmt och jag behövde inte alls frysa som jag annars alltid gör. Barnen var klart nöjda och Ville som vi ständigt får lirka med kring mat och ätande, tryckte i sig hela  tolv köttbullar inklusive annat plock till middag efter badet!. Nu sover båda och i morgon är vår plan att  besöka  nöjesparken Wasalandia som ligger alldeles här bredvid och få en heldag där  innan vi tar färjan hem vid 20.00. :)

sött och surt ♡

Kategori: Mat & bakning

Vaniljglass med rabarberkompott och kardemummakross ♡

En enkel men god efterrätt är att hacka upp några stjälkar rabarber och sjuda dem sakta i lite socker. Låt kompotten sedan svalna. Krossa därefter några kardemumma skorpor. Det blir en god mix av sött och surt och går dessutom superfort att göra. Perfekt för lata sommatdagar.

Rabarberbladen har jag gjutit fat av, så om några dagar får jag se om resultatet blev bra :)

4 juli ♡

Hamburgare dagen till ära ♡

Till den amerikanska nationaldagens ära så gjorde vi idag hamburgare till middag. För ett år sedan firade vi dagen tillsammans med kusin Sanna och hennes familj samt med övriga syskon, kusiner, farmor och farfar.  Vi hade verkligen fullt hus här hemma hos oss under några dagar i och med ett bröllop som skulle vara dagen efter. Att fira och ha traditioner är ju alltid trevlig så vi fortsätter nog att äta denna rätt med eller utan amerikanskt besök :)

Bad ♡

Kategori: Aktiviteter

Äntligen läge för ett dopp ♡

Idag begav vi oss till Vännäsbadet. Ett utomhusbad  som vi inte tidigare besökt. Lagomt stort med tre olika storlekar på bassängerna och inte allt för mycket folk så att det går att ha en bra överblick. Underbart att vi äntligen också fick så varmt så att det går att bada ute i det fria. Att bada i havet får nog dröja ett tag till. Ville fick ta några små simlektioner av pappa H så kanske han snart knäcker koden.

minigolf ♡

Ett hål i sikte ♡

I går åkte vi upp till Nydalas camping för att spela minigolf. Banan här är så mysigt inredd med små vattendrag och växter. Vi körde killatna mot tjejerna ich den som förlorade fick bjuda på glass. Vi tjejer blev bjudna på glass :)

Loppisfynd ♡

Fler glasskålar till samlingen ♡

Häromdagen var jag till Bobbis loppis som ligger här i närheten.  Där får privatpetsoner  hyra en hylla per vecka för att sälja sina saker. Jag hittade bla. två nya skålar av pressat glas.

kryddor ♡

Kategori: Trädgård

En ring av bär ♡

Efter att jag flyttat rabarbern och blåbärsbusken så har jag nu  fyllt på med olika kryddor kring cementringen. Mynta, citronmeliss, oregano, persilja, basilika, dill och timjan. Rödvinbärsbusken har fullt med kart och jordgubbsplantorna har börjat blomma. Nu är det bara att vattna och vänta tills de gröna bären blir ätbara.

länge sedan ♡

Tid för lek ♡

Nu var det länge sedan vi besökte den här lekparken på Ersboda. Det var också länge sedan vi hade besök av T, Neo och Novali. Det blev verligen tid för lek och det bjöds på en hel del utmaningar både för liten och stor. Vill man  som vuxen kan man köra styrketräning  i några olika maskiner som finns integrerad i lekparken.

På promenad ♡

På morgontur ♡

Under de här dagarna när vi vaknat tillsol och värme har jag och H tagit raska promenader för att bättra  på flåset. Rundan har gått längs äng och älv och bara den miljön gör att man känner sig lite piggare och mer vämående.

piteå summer games ♡

På  stadsvandring ♡

Efter en lång fotbollshelg i Piteå så avslutade vi helgen med att besöka Piteå havsbad vilket var mycket uppskattat av barnen. Helgen bjöd inte på något trevligt väder men denna sista dag fick vi värme och sol. Utanför badet fanns ett litet nöjesfällt med bland annat en massa olika hoppborgar där Saga och Ville roade sig innan vi styrde hemåt.