ljusatoner.blogg.se

Välkommen att följa vårt arbete med att skapa ett mysigt och trivsamt hem <3

Gamla stan <3

Kategori: Aktiviteter

 
 
Fredag igen :) och det är precis en vecka sedan vi anlände till Stockholm.
Jag tänkte att jag skulle vrida klockan tillbaka och sumera dagarna eftersom så det
blir en liten dokumentation  i framförallt bilder på vad vi tog oss för och
upplevde dessa dagar :)
 
Här ovan har Saga precis satt sig ner för att vila lite  i  hotellets lounge i samband
med att pappa H checkar in. Det blir ganska så tröttsamt att dra väskor mellan
flyg, tåg och taxi och sen alla dessa människor som vi inte alls är van i samma mängd :)
 
 
 
 
Scandic Malmen som vi bodde på var ett mysigt inrett hotell om än
att vårt rum var lite mindre än vi räknat med men frukost och mat som serverades var super
och läget gav närhet till allehanda platser och aktiviteter som Stockholm har
att erbjuda var givetvis underbart.
 
 
 
 
Vi började vår första dag med att ta en promenad till gamla stan som är så
fantastiskt vackert. Det är bara så synd att så många inte respekterar dessa
gamla byggnader genom att fylla väggarna med klotter! Här lyckades jag i alla
fall hitta en plats som inte var förstörd.
 
 
 
 
Det känns verkligen som om man flyttas tillbaka i tiden när man
går längs de slingrande kullerbeklädda gatorna.
 
 
 
 

Ville tyckte dörrarna var så små och undrade vilka som bodde där?
 
 
 
 
 
 
Godisbutik! Här måste handlas handgjorda klubbor :)
 
 
 
 
 
Mums! Ville och Saga fick suga på klubborn medans jag gick in i
Kalikå butiken som bara har så mycket fint som man bara vill ha! eller rättare
sagt som  jag tror att ett barn vill ha! Jag köpte i alla fall en present till kusin V
som har fyllt år och en badboll i form av en jordglob.
 
 
 

Saga är fotograf :)
 
 
 
Stortorget i gamla stan <3  när jag ser dessa fasader tänker jag framför
allt på Skilda världar en gamal dokusåpa som jag följde på 90-talet :) men
framför allt skedde ju här Stockholms blodbad 1520 snart 500 år sedan så
hela gamla stan bär ju på så mycket historia och framförallt mindre
trevlig sådan vilket är både skrämmande och intressant tycker jag.
 
 
 
Ville på slottsbacken .
 
 
 
 
När vi väl hade promenerat runt i Gamla stan valde vi att sätta oss
vid kajkanten och titta på fåglarna i den värmande solen....
 
 
 
 
...och på tunnelbanan och de fina husfasaderna och taken som
tonar upp mot himlen så vackert.
 
 
 
 
Saga dokumenterar :)